تظاهرات سراسری زنان ایرانی در امریکا و کانادا

 گفتگو با فریده پورعبدالله

فریده پورعبدالله


فریده پورعبدالله از سال ١٩٨١ در امریکا اقامت دارد و بیش از دو سال است که در زمینه حقوق بشر فعالیت می‌کند. ایشان بنیانگذار و از اعضای فعال «جمعیت ایرانی حقوق بشر شمال کالیفرنیا» بوده، وآغازگر حرکت تظاهرات سراسری زنان ایرانی در امریکا و کاناداست.

خانم فریده پورعبدالله، تظاهرات سراسری زنان در روز ٨ مارس امسال در ١٠ شهر امریکا و کانادا برگزار خواهد شد*. لطفا بفرماییداندیشه برگزاری تظاهرات هشتم مارس چگونه شکل گرفت؟

گمان میکنم که خواست شرکت کردن در تظاهراتی در آمریکا در روز جهانی زن در همراهی وهمگامی با زنان درون ایران حداقل چند سالی بود که وجود داشت .اما امسال پس از شنیدن آنکه گروهی از زنان ایرانی در اروپا در تدارک تظاهراتی هستند، من نامه ای نوشتم و از طریق اینترنت بهمه کسانی که در لیست نامه ایم هستند فرستادم و پیشنهاد کردم که بدنیست که تظاهرات هر چند کوچکی را در پشتیبانی از مبارزات زنان ایرانی درونمرز برگزار کنیم .
استقبال زیادی از این نامه شد و حتی کسانیکه من شخصأ چندان آشنایی با آنها نداشتم با تلفن و یا نامه از این ایده پشتیبانی کردند.

استقبال دیگران از این ایده تحقق آنرا بصورت امری محتمل در آورد. با دوستانم در «جمعیت ایرانی حقوق بشر در شمال کالیفرنیا» که منهم عضو آن هستم صحبت کردم و سپس با فعالان مسئله زنان صحبت کردیم. سپس برای بررسی امکاناتمان گردهمايی همگانی برگزار کردیم که با استقبال بسیار خوبی مواجهه شدیم و همه اینها بسیار دلگرم کننده بو د. پس از تصمیم به برگزاری تظاهرات هشتم مارس در سن حوزه، بایکی دونفر از کسانی که با انها در کنفرانس های بنیاد پزوهش های زنان آشنا شده بودم و علاقمند برای تماس در این باره بنظر میرسیدند در ایالت‌های دیگر تماس گرفتم.

باور کنید که بنظر میرسید آنها فقط منتظر تلنگرکوچکی بودند و با شور و شوق بسیار گفتند که تظاهرات را در شهرهایشان راه می‌اندازند و حرکت برای برگزاری تظاهرات سرتاسری در امریکا و کانادا در حمایت از مبارزات زنان ایرانی درنمرز آغاز شد .

انگیزه برگزاری تظاهرات سرتاسری چیست؟

انگیزه اصلی همان خواست در کنار زنان مبارز ایرانی درونمرز و پشتیبانی و قدردانی از مبارزات پیگیر و سر سختانه آنان و انعکاس خواسته های آنان در امریکا و کانادا بوده و هنوز هم هست.

شعار های اصلی چیست؟ 

ما دو شعار اصلی داریم که این تظاهرات در حول آنها صورت میگیرد،وما آنها را از
تظاهرات هشتم مارس سال گذشته در ایران گرفته ایم که عبارتند از:

١- حقوق زنان حقوق بشر است!
٢- ما از مبارزات زنان ایرانی برای برابری، دموکراسی، عدالت و صلح پشتیبانی میکنیم!

در هر شهر برگزارکنندگان برنامه میتوانند شعارهای دیگری هم، البته در رابطه با مسئله زنان داشته باشند. همه ما هماهنگ‌کننده‌های این تظاهرات معتقدیم که وظیفه ما انعکاس خواستهای زنان ایرانی درونمرز در خارج کشور است و بنا بر این به این شعارها پای بندیم وبر روی شعارهایمان توافق کامل داریم.

احتمالا برگزار کنندگان این برنامه در شهر های مختلف دارای گرایش های سیاسی گوناگونی هستند، از این جهت میگویم “احتمالا” زیرا که من خط و خطوط سیاسی هیچکسی را پرس و جو نکرده ام و مسئله من هم برای برگزاری روز هشتم مارس نبوده است. همچنین کمیته هماهنگی و بر گزارکننده روز جهانی زن در آمریکا و کانادا به هیچ سازمان و حزب و گروه سیاسی وغیرسیاسی وابسته نیست.

امرهماهنگی تظاهرات در شهرهای گوناگون چگونه صورت گرفت؟ 

ما سازمان نیستیم ، و بنظرم تنها شکلی که میتواند برای چنین حرکتهایی کار برد داشته باشد نحوه خود جوش یا grassroots است که اصلا دارای سازمانبندی یا structure نیست. امر هماهنگی تظاهرات در شهرهای مختلف را «کمیته هماهنگی و بر گزارکننده روز جهانی زن در آمریکا و کانادا» به عهده دارد که به صورت خودجوش شکل گرفت. الان کمیته هماهنگی سراسری متشکل از ده نفر است که از هر شهری یک نفر نماینده در این کمیته هست و مسئولیت برگزاری تظاهرات در آن شهر را به عهده دارد. به این ترتیب که در هر شهر یکنفر که ابتدا با او تماس گرفته شده و مسئولیت برگزاری تظاهرات را در آن شهر به عهده گرفته و چهارچوب کلی و اهداف را پذیرفته است در کمیته سراسری هماهنگی تظاهرات هشتم مارس در آمریکا و کانادا حضور دارد. باید اشاره کنم که بیشتر این دوستان برای این تظاهرات در شهرهایشان کمیته های هشت مارس درست کرده اند. در برخی از شهرها تشکل‌های زنان وجود داشته که در این مورد همکاری می‌کنند.

تماس ما با همدیگر بطور عمده از طریق تلفن و ای میل انجام می‌گیرد. بسیار دوستانه سعی کردیم هر کاری که از دست تک تک‌مان بر میاید برای به انجام رساندن این اندیشه که ایده همگی ما شد تلاش کنیم.

میزان همکاری باورنکردنی است فکر میکنم به جز من و یک نفر دیگر بقیه هماهنگ کننده‌ها زنان شاغلی هستند که با وجود کار و مسئولیت های شخصی سعی کرده اند که اینکار را پیش ببرند، همگی دلشان را گذاشته اند . من با هیچگونه مخالفتی برخورد نکرده ام ، حتی یکی دو نفر که ما در مراحل اولیه باایشان تماس گرفتیم و گفتند که به دلیل گرفتاری های شخصی یا شغلی قادر نیستند که در سازمان دادن تظاهرات شرکت کنند بلافاصله اما خاطر نشان کردند که حتمأ در تظاهرات شرکت خواهند کرد و کمک های جانبی اگر از دستشان برآیِد انجام خواهند داد.

شما نتایج تلاش‌هایی را که برای برنامه‌ریزی این تظاهرات انجام شده تاکنون چگونه ارزیابی میکنید؟

خوشحالم که به اطلاعتان برسانم که با پیوستن شیکاگو که چند ساعت پیش پیوستن خودشان را اعلام کردند، مجموعا ده شهر مختلف در آمریکا و کانادا بطور قطع تظاهرات را برگزار خواهند کرد ، این شهرها عبارتند از مونترآل ،واشنگتن دی.سی، آتلانتا، دالاس، سن دیه گو، اورنج کانتی ، فرزنو، سن حوزه ،ساکرامنتو و شیکاگو. امیدوارم که شهرهای دیگری هم بما بپیوندند زیرا هنوز برای شرکت علاقمندان در دیگر شهرهای امریکا و کانادا دراین تظاهرات دیر نیست.

ارزیابی این حرکت خیلی زود است اما بنظر میرسد که ما بسیار بیش از آنچه که در مراحل اولیه گمان می‌کردیم که توان به انجام رساندنش را داریم رسیده ایم.

در هر حال برگزاری تظاهرات همزمان در چندین شهر مختلف در امریکا و کانادا در بیست و اندی سال گذشته حتی از طرف سازمانهای سیاسی هم صورت نگرفته و ما انجام این تظاهرات را به خودی خود موفقیت میدانیم. ما انتظار شرکت چندین هزار نفر در تظاهرات را هیچ شهری نداریم اما آرزویش را داریم. اما باید بگوییم که ما همگی از آنچه که تا کنون بدست آورده ایم بسیار خوشحالیم . واین موفقیت نسبی را ما واقعأ در درجه اول مدیون آن زنان مبارزی هستیم که در درون ایران ودر سخت ترین شرایط بر روی خواسته هایشان ایستاده اند و پا فشاری میکنند ودر درجه دوم که اصلأ هم خوشایند نیست و ایکاش که وجود نداشت آن است که مسئله زنان و فرودست انگاشته شدن آنان در ایران است که چنان نارضایتی عمیق ، گسترده و واقعی را در زنان ایرانی ایجاد کرده است که به وسیله تمام زنان در ایران ودر خارج از ایران احساس میشود.

خانم پورعبدالله، خسته نباشید!

با تشکر از شما، اجازه بدهید که از فرصت استفاده کرده و هشتم مارس را به همه زنان مبارز ایرانی تبریک بگویم و صمیمانه دستشانرا از دور بفشارم.

*برنامه تظاهرات سراسری همبستگی با مبارزات زنان ایرانی درونمرز در امریکا و کانادا

آتلانتا
Atlanta, Georgia 

مکان : از روبروی ساختمانCNN
زمان: 4 بعداز ظهر چهار شنبه ، 8 مارس 2006

کمیته هماهنگی راه پیمایی هشتم مارس در آتلانتا

تماس و آگاهی بیشتر:



سن دیه گو
San Diego, California 

کمیته هماهنگی راه پیمایی هشتم مارس در سن دیه‌گو

زمان: ساعـت 7 تا 10 صبح، چهارشنبه 8 مارس 2006
مکان: Downtown

تماس و آگاهی بیشتر:

Website: http:\\march8.org
858-676-0319



سن حوزه
San Jose, California

کمیته هماهنگی راه پیمایی هشتم مارس در سن حوزه

زمان: ساعـت 4 تا 7 بعد از ظهر، جهارشنبه 8 مارس 2006
مکان: San Jose: Downtown, 4th and San Fernando St.
In front of the Martin Luther King, Jr. Library

تماس و آگاهی بیشتر:

408-313 5186
Website: http:\\march8.org
Email: contact@march8.org



تگزاس
Dallas, Texas

زمان: 11 صبح تا 2 بعدازظهر، چهارشنبه 8 مارس 2006
Ferris Plaza, Houston @ Young across from Dallas Morning Newsمکان:

انجمن زنان ایرانی دالاس
Sponsor: Iranian Women Association of Dallas
تماس و آگاهی بیشتر:

214-686-6357



واشنگتن دی.سی
Washington D. C. .

زمان:11:30 پیش از ظهر، چهارشنبه 8 مارس 2006
مکان:میدان دو پانت

1801 P streets, NW
Washington D.C: (corner of 18th and P, NW, one block east of
Dupont Circle on P street)


زنان ایرانی برای صلح
تماس و آگاهی بیشتر:
Iranianwomenforpeace@yahoo.com


اورنج کانتی
Orange County, California

زمان:5:30-7:30 بعد از ظهر، چهارشنبه 8 مارس 2006
مکان: مرکز شهر

کمیته هماهنگی راه پیمایی هشتم مارس در اورنج کانتی
تماس و آگاهی بیشتر:

949-5844767



ساکرامنتو ، کالیفرنیا
Sacramento, California

زمان: -11صبح تا یک بعد از ظهر، چهارشنبه 8 مارس 2006
مکان: روبروی ساختمان استانداری، پله های غربی

کانون زنان ساکرومنتو
تماس و آگاهی بیشتر:

916-802-9998
Mail:fakhri@cwo.com



فرزنو
Fresno, California

زمان: – ساعت 7 بعد از ظهر، چهارشنبه 8 مارس 2006
مکان: روبروی ساختمان استانداری، پله های غربی


مونترآل ، کانادا
Montreal, Canada

زمان: از ساعت 4 بعد از ظهر، چهارشنبه 8 مارس 2006
Emili Gamelin Metro Square UQAMمکان:

انجمن زنان ایرانی مونتریال
تماس و آگاهی بیشتر:

514-624-4648


شیکاگو
Chicago, Illinois

زمان: روز 8 مارس 2006
مکان: به همراه زمان دقیق بعدأ به اطلاع میرسد

تماس و آگاهی بیشتر:

cdfdiil@yahoo.com
847-528-7710

کانون دفاع از آزادی و دموکراسی