اعدام: ابزار سیاسی؟


هنوز آرامش سیاسی پس از تظاهرات خیابانی عاشورا به جامعه بازنگشته است که خبر از اعدام “چند نفر از هتاکان و اغتشاشگران ظهر عاشورا” می رسد.*
چند نکته ی قابل توجه در باره ی این خبر وجود دارد:

1- هنوز تعداد و هویت افراد متهم مشخص نشده است.

2- هنوز جرم واقعی این افراد مشخص نشده است.

3- هنوز دادگاهی تشکیل نشده است.

4- هنوز روند قضائی پرونده ها آغاز هم نشده است، چه رسد به آنکه پایان یافته باشد.

5- ولی قرار است “به فوریت” به این پرونده ها رسیدگی شود و ظرف “چند روز” حکم صادر شود.

6- و “یک مقام آگاه” خبر از اعدام “چند نفر” می دهد، و اضافه می کند که “چنانچه اتهام این افراد در دادگاه ثابت شود، محاربان به مجازات اعدام محکوم خواهند شد.”یعنی اینکه اتهام این افراد هنوز در دادگاه مشخص نشده است. اصلا هنوز خود افرادی که قرار است این اتهام را دریافت کنند، مشخص نیست که چند نفر هستند و چه کسانی هستند.بلکه به نظر می رسد که این اعدام های قریب الوقوع فقط برای زهر چشم گرفتن از عموم مردم بخاطر تظاهرات خیابانی روز عاشورا است!

یعنی اعدام در جامعه ی ما دیگر نه زیر پوشش واژه هایی مانند “عدالت” و نه با توجیه “حقوقی”، بلکه بصورت یک ابزار سیاسی عریان به کار گرفته می شود که مردم را از آمدن به خیابانها بترساند و ظاهرا آرامش را به جامعه بازگرداند!

اعدام به عنوان یک ابزار سیاسی هرگز در هیچ جامعه ای در دراز مدت تاثیرگذار نبوده است گرچه در کوتاه مدت فضای ترور در جامعه ایجاد می کند. تجربه ی پس از انقلاب نشان می دهد که اعدام های چندهزار مخالف و زندانی سیاسی نتوانسته ندای مخالفت سیاسی در این کشور را خاموش سازد.

حکومت اما با عجله قصد خاموش کردن هرگونه صدای مخالف و آرام کردن فضای التهاب آمیز را دارد. ولی آیا اعدام راه حل است؟

رژیم جمهوری اسلامی بدون اعتنا به ارزش های مذهبی “حرمت” محرم که مردم را بدانها فرا می خواند، به قتل و اجرای حکم اعدام در ماه محرم می پردازد. اردشیر کشاورز دو روز پیش در زندان گوهردشت اعدام شد.

چرا؟ چه عجله ای در اجرای اعدام ها وجود دارد، جز قدرت نمایی سیاسی؟ و آیا اعدام یک زندانی واقعا نشانگر قدرت سیاسی حاکم برجامعه است؟

در یغا و دردا!

بیم آن می رود که محاکمه ی یاران بهائی نیز که قرار است در طول ماه آینده انجام گیرد، به حکم های اعدام بیانجامد زیرا که اکنون فضای خفقان و سرکوب و اعدام بر جامعه حکمفرماست. و چه بسا اجرای دیگر حکم های اعدام که حتی از اعدام قضائی توجیه شده توسط قانون مجازات اسلامی هم بدور است، و فقط اعدام سیاسی است و بس.

اینگونه اعدام سیاسی با اعدام مخالفان سیاسی تفاوت دارد زیرا این افرادی که دستگیر شده اند اگر جامعه در شرایط عادی بود و حکومت احساس خطر نمی کرد اعدام نمی شدند، حتی اگر مخالف و ناراضی سیاسی می بودند. این اعدام های قریب الوقوع فقط و فقط ابزاری است برای حاکم ساختن فضای ترس و وحشت و ترور بر جامعه و آرام ساختن فضای ملتهب سیاسی کشور. در واقع این اعدام ابزاری سیاسی است در دست حکومت، و برخی افراد عادی قربانیان استفاده از این ابزار می شوند. یعنی افراد عادی قربانی اعدام می شوند تا حکومت قدرت سیاسی خود را به رخ مردم کشیده و فضای وحشت در میان عموم ایجاد سازد.

آیا کار حکومت به جایی رسیده است که اکنون برای حکمروایی از اعدام به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می کند؟

آیا این حکومت به شیوه ی تروریستی نیست؟

گذشته از اینکه چنین روشی اوج ورشکستگی سیاسی را نمایان می سازد، نقض شدید حقوق بشر به شیوه ی غیرانسانی و بدون توجه به هیچ یک از موازین حقوقی است.

بر همه ی افرادی است که در حکومت جمهوری اسلامی صدایی دارند، از سیاستمداران و نمایندگان مجلس گرفته تا هنرمندانی که در حمایت از خامنه ای و ولایت فقیه نام خود را امضا می زنند، که حمایت خود را شامل اعمال خشونت کور و غیرانسانی نسازند و به هرشیوه ای که می توانند به اعدام و استفاده از اعدام به عنوان یک ابزار سیاسی سرکوب در جامعه اعتراض کنند.

تک تک افرادی که در مقابل قتل انسانی سکوت می کنند، مسئول هستند و بخشی از بار قتل را بدوش می کشند. مسئولیت افرادی که در سیاست کنونی ایران نقشی دارند، و یا مستقیم و غیرمستقیم از سیاستمداران حاکم حمایت می کنند، به مراتب سنگین تر است.

*این خبر ابتدا در جهان نیوز و پس از آن در تابناک انتشار یافت:
http://www.jahannews.com/vdci33av.t1awv2bcct.html
http://www.tabnak.ir/fa/pages/?cid=79252

“اعدام قریب الوقوع چند اغتشاشگر ظهر عاشورا

چند نفر از هتاکان و اغتشاشگران ظهر عاشورا بزودی به دار مکافات آویخته خواهند شد.

یک مقام آگاه با اعلام این خبر به خبرنگار جهان گفت: با توجه به شواهد و اسناد گوناگون چند نفر از بازداشت شدگان حوادث ظهر عاشورا به اتهام محاربه با اسلام و انقلاب محاکمه خواهند شد.

وی با بیان اینکه برخی از این افراد جزء نیروهای گروهک تروریستی منافقین هستند گفت: چنانچه اتهام این افراد در دادگاه ثابت شود، محاربان به مجازات اعدام محکوم خواهند شد.

گفتنی است شنیده شده پرونده این افراد به صورت ویژه و با فوریت رسیدگی خواهد شد و احتمالا تا چند روز آینده شاهد حکم دادگاه خواهیم بود.

لازم به ذکر است طبق اطلاعیه دادستانی تهران 300 نفر از اغتشاش گران و اراذل و اوباش در جریان اغتشاشات ظهر عاشورا بازداشت شده اند.”